Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Øvelser og prøvelser.

– Herregud, det er premiere!


 
IMMATURUS
Immaturus er studentteateret i Bergen http://immaturus.kvarteret.no/

Denne våren setter de opp to teaterstykker

«Tankekartet/Kraftkartet» av Silje Silden spilles fra fredag 1. mai til og med torsdag 7. mai.


En Anarkists tilfeldige død av Svend Erichsen spilles fra lørdag 9. mai til og med 16. mai

De får økonomisk støtte av ulike fond

To skuespillere trekker seg før premieren, politiet nekter å låne ut uniformer, og regissøren får en skiheis i hodet. Vi ble med bak sceneteppet til studentteateret Immaturus.

Tekst: KARI-ANNE JAKOBSEN

I Nygårdsgaten 1 blafrer det fra vinduet. Regissør Silje Silden instruerer til stykket «Tankekartet/Kraftkartet». Rommet er lyst, og det er ballonger overalt. Skuespilleren som står midt på gulvet har rosa genser og struttende ballerinaskjørt. I lommen på skjørtet har hun lyspærer.

– Hvis vi setter opp doen her, sier Silje.

Skuespilleren på gulvet heter Sunniva Sundby (21). De to andre skuespillerne sitter og ser på. Sophie Hentschel (22) har tilsynelatende en antenne på hodet. Med et nærmere blikk er det ikke antenne, men en fugl laget av avispapir. Haflidi Arnar Haflidason (22) sitter konsentrert og stille. Sundby blåser såpebobler.

– Nei, nei, nei!

Hun begynner å gråte. Henger opp en lyspære og stiller seg under den før hun begynner å plante lyspærene. De andre skuespillerne og regissøren følger nøye med. Vi ser jordkloder og musikk på scenen. Jordkloden blir en rokkering, og jenta prøver å rocke. Det blir vanskelig, litt for vanskelig, og tårene er ikke langt unna.

– For å få igang fordøyelsen er det to ting man må tenke på, det er sviske og magen. Rundt og rundt i solens retning. Jorden er en do. La oss drite i den.

Silden avbryter. Å få frem at jorden er en do, er viktig. Og reaksjonen er viktig. Reaksjoner har skuespillerene blitt flinke til. I begynnelsen av produksjonen deres hadde de ulike øvelser for å trene på observasjoner. De gikk turer i sentrum og observerte vanlige mennesker i ting de gjorde.

– Jeg observerte mye for meg selv før jeg ble med på stykket også, forklarer Sundby.

Hun er interessert i en annen type teater enn det som normalt vises og fattet derfor interesse for «Tankekartet/Kraftkartet». Hentschel overtar scenen.

– En gang til. Vær enda mer overrasket over at du har en fugl på hodet! instruerer Silden.

Alle skuespillerne er alene på scenen, bortsett fra i siste akt. Man kan undre seg over hvor mange ganger de andre har sett stykkene til hverandre. Likevel er de engasjerte og ler som om det er første gang de hører vitsene.

– Vi bruker ikke manus. Derfor blir det nytt hver gang, og det dukker gjerne opp uventede ting for de som også har sett det før, forklarer Silden.

Skuespillerne venter utenfor DNS, de skal låne garderoben og sminke seg. Fjerdemedlemmet, Jonas Eide Bergsland (22), ankommer. Han har laget et gipshode.

– Rollen hans har et hode festet til seg. De har et litt spesielt forhold, forklarer Silden.

Alle rollene er fritt inspirert av ulike mennesker ute i gatene. Jonas forklarer at rollen hans er inspirert av en mann fra Bergen som visstnok griller måker. Rundt sminkebordet forteller de om hvilke karakterer de har lagt merke til de siste årene. Og de snakker om hvor lærerrik prosessen har vært.

– Jeg er imponert over alle som har jobbet med dette. Man skal jobbe på en annen måte når man ikke blir fortalt hva man skal gjøre. For Jonas vet jeg at dette betyr én ting, mens for Sunniva er det en annen ting. Nettopp derfor er det fint å se at alle samles mot slutten i siste scene, forklarer Silden.

Det er mange budskap i stykket. De vil at man skal ta seg tid til å se seg rundt. Tørre å bli nysgjerrig og la seg inspirere.

– Er det noe rart som skjer: for Guds skyld stopp opp og se, sier Silden.

To uker før premieren trakk to av skuespillerne seg. Silden mener slikt bare utvikler kreativitet.

– Det er klart et reelt problem når noen trekker seg, det gir problemer til produksjonen, men vi vil ikke ha fokus på at noen sluttet. Vi fokuserer på at vi utvikler oss enda mer kreativt.

Det har ikke vært den eneste utfordringen gruppen har møtt på. Skuespillerne har øvd for seg selv fordi de er alene på scenen og alt er monolog.

– Det har vært en stor prøvelse, å faktisk sette av tid til å øve alene, forklarer Bergsland.

I tillegg ble øvingene utsatt med en måneds tid fordi Silden fikk en skiheis i hodet.

– Jeg måtte gjøre hjernen bedre før vi kunne starte.

I kunsthuset på Danmarksplass er det hverken kart eller såpebobler som teller.

– Politiet ville lese gjennom manuset før vi fikk låne draktene. De vil forsikre seg om at uniformene ikke skal brukes til satire av politiet. Det er jo manuset vårt proppet av.

Svend Erichsen er regissør for Immaturus sin andre oppsetning, «En anarkists tilfeldige død.» Han virker en smule stresset over kostymene.

– Hvis ikke, får vi gå på lageret til Immaturus og finne noe. Eller Fretex.

Idéene er mange, og tankene luftes løst i øvingslokalet til teatergruppen. Trappene knirker, veggene har ulike farger, og noen malingflekker hviler på parketten. Huset har sjel. Vi kommer midt i øvingstiden.

– Ingen glede. Ingen smerte. Ingen anger. Musikk! Dans!

Erichsen går frem og tilbake på gulvet og instruerer. Skuespillerne har lært en ny dans idag. Ingrid Zwart går med manuset i hånden. Hun husker ikke hele teksten. Erichsen sier det går fint. De danser i takt, og det trampes i rommet.

– Line Malvik har laget koreografien. Og hun er proff! sier Zwart.

Stykket deres er en videreføring av Dario Fo sin farse som bygger på en hendelse i Milano i 1969. En jernbanearbeider som også er en anarkist viser seg å ha falt ut vinduet fra politihovedkvarteret, og nå forskes det på hvordan dette har hendt.Vi får være vitne til trusler med sko, kvelertak og en vits om Amy Winehouse. De fire skuespillerene er glad de har en uke igjen å øve.

– Vi klarer ikke tenke at det er premiere snart. Det er bare moro. Men herregud, det er premiere. Nå er det høygir, bryter Zwart ut.

Hun spiller «den gale» i stykket. En rolle der hun skifter karakter fire ganger.

– Den gale er impulsiv, høylytt, rettferdig, pågående og en voldsom person.

I tillegg til Zwart og Erichsen finner vi May Therese Vorland, Line Stokland Røthing og Martin Wessel i rommet. Zwart spankulerer over scenen og tar fast tak i kjeven til Røthing. Blikkene er kvesse, men det skal ikke mer til enn en feil kommentar før latteren sitter løst. Det ligger lange kafébesøk, mange diskusjoner og flere tanker bak rollene og stykket.

– Ingenting er en pekefinger, vi vil bare at folk skal tenke. Alt som blir sagt har en underliggende tone og tar ting videre til debatt. Det skal være en tankevekker, forklarer regissøren.

De er alle enige om at språket i det gamle stykket var det vanskeligste i prosessen; å gjøre stykket moderne. De har prøvd å finne en balanse mellom tematikken fra Italia 1969 og Bergen 2009. Alle har hjulpet til med manus, regi og ideer. Det kan være både morsomt og skummelt å ha så mye ansvar:

– Vi er den gruppen vi er, og det som er fint er at det er vårt produkt, og det som kan være dumt er at det er vårt produkt, forklarer Erichsen.

Etter premieren: Tre forestillinger er gjennomført for «Tankekartet /Kraftkartet». På premieren var det nesten 30 stykker, mens på lørdag var det to publikummere. Krampetrekningene Silden refererte til før premieren er likevel borte og erstattet med lettelse, men litt bekymring for været.

– Søndag var det hagl og torden. Det ødela en jordklode og hindret ballongen i å fly. Men det åpnet for enda mer improvisasjon. Stakkars Sunniva, hele hennes verden falt bokstavelig talt sammen.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN