Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

På den røde løperen i Os


 
VINNERE OG NOMINERTE AV «APOLLO PIPP»
Beste dokumentar:
Nominerte:Its hard to be a Rock & Roller, More than 1000 Words, Kit Tunica og Uganda Rising
Vinneren: UGANDA RISING!

Beste animasjon:
Nominerte:La noche de los Feos, Mirage, Stars og Dragon
Vinneren: STARS!

Beste langfilm:
Nominerte:Something that stinks, Special, Valentinas tango og The Gamerz
Vinneren: SPECIAL!

Beste kortfilm:
Nominerte:Spin, Honey and Sting, Undressing My Mother og As-It-Stands-Now
Vinner: HONEY AND STING!

Hedersprisen:Tor Fosse
se:www.wt-festivalen.no/ for info om juryens begrunnelse

WT OS INTERNATIONAL FILMFESTIVAL
Etablert av Frode Sirevåg, Kjetil Fossåskaret, Vidar Bratlund- Mæland i 1999
Arrangeres hvert år, i år fra 9. til 12. november.
Består bare av gratis arrangementer.
se:www.wt-festivalen.no/

Likhetstrekk mellom Os og Cannes: de har begge sin egen filmfestival.

Tekst: SJUR AASERUD

Hva er det som driver en til Os midt i denne angstpregede pre-eksamenstiden? En gratis filmfestival med det kryptiske navnet WT Os International Filmfestival, der WT er forkortelsen på navnet på den lite kjente tegneseriefiguren Wilfred Target. Men hvordan er egentlig livet på den røde løperen i Os?

Studvest ankommer festivalen i det den er to dager gammel på en standhaftig vind- og regntung fredagskveld. Sentrum i Os fortoner seg som en folketom spøkelsesby med få eller ingen tegn til noen utelivsstrabaser. Det eneste tegnet på liv er lyskasterne som trekker oppmerksomheten mot et bygg i utkanten av sentrum: Kommunelokalet Fjellheim. Det første tegn til liv starter ved den røde løperen inn til det for anledningen utsmykkede kommunelokalet. To kvinnelige posører møter oss og de er mer enn villige til å gjøre seg smekre foran kameraet. Vel inne, etter å ha vrengt duffelcoaten fri for vann, ser man at det har dannet seg et slags køsystem med nervøst trippende osinger og utenlandske gjester i trappa opp til kinosalen. De venter alle spente på årets åpningshow.

Av festivalprogrammet kommer det klart fram at komiteen har noe som ligner en «Top hat»-mani. Den amerikanske dekadente musikalen fra 1935 danner også grunnlaget for det famøse åpningsshowet. Med elegante dansetrinn, flosshatter og smokinger ønsker festivalkomitéen oss velkommen. Seansen avbrytes ikke helt smertefritt av noen virile dansere med Batman-fetisj, og til slutt overlater man ordet til Kalle Løken fra magasinet Film og Kino. Han åpner festivalen med utpregede godord om den lille sjarmerende festivalen.

– Os-festivalen har på imponerende vis greid å lage en internasjonal filmfestival ut av ingen ting.

Og med disse ord proklamerer Løken at årets festival er et faktum.

Åpningsfilmen, den israelske dokumentaren «...more than 1000 words », skildrer en fotografs solide hverdag i felten i sitt eget hjemland . Regissør Solo Avital tok seg tid til både å snakke om filmen og å posere på den røde løperen.

– Folk vet ingen ting om hva som foregår i sin egen bakgård kommer det momentant fra Avital. I samme åndedrag påpeker han viktigheten av at filmen ikke stiller seg på noen i side i den evigvarende konflikten mellom Israel og Palestina.

– Filmprosjektet startet uten noe konsept. Jeg ønsket bare å følge Ziv (fotografen) på jobb og hadde ingen intensjoner om å sensurere seanser i filmen for å få fram politiske konsepter. Dette er rett og slett Israel anno 2004/2005, og jeg velger å være nøytral i striden.

På spørsmål om hvordan en israelsk regissør kommer seg helt til en obskur filmfestival i Os, er Avital klar.

– Disse gutta er ærlige og joviale karer, som trakk meg hit med deres gjestfrihet. De forstod umiddelbart konseptet med filmen og viser stor forståelse for vanskeligheten i temaet.

Neste punkt på programmet er mingling og alkoholforherligelse nede i Fjellheims romslige kafé. Skravla går i ett, og det er lett å merke at kulturforskjellene mellom de lokale og de utenlandske aktørene i rommet utviskes gradvis. Over de mange bordene som er kledd med hvite duker og champagneglass, er det smittende mange gladfjes. Egentlig ikke så vanskelig å forstå når koldtbordet er det mest imponerende på denne siden av Haugesund filmfestival. Magiske pestopannekaker, pizzarull, hvitløksgratinert laks, friterte kongereker og ciabattaer med brie og strandaskinke i hopetall. Det blir tid til å diskutere maten, konflikten i Israel, Batman-jentene og hvor en bør gå ut i Os en fredags kveld. Fjellheim kafé viser seg å være det eneste alternativet. Stemningen, så vel som promillen, har en stigende kurve og forslagene for neste års festival blir enda mer stormannsgale enn hva godt er. Og idet Studvest sniker seg til sengs, er julebordfaktene komplette. Ingen nevnt, ingen glemt. Nattas evigvarende nachspill på Røde kors-huset, der Studvest hadde forskansa seg på en løvtynn madrass i håp om søvn, fikk vi derimot oppleve.

Kontrastene til neste arrangement er merkbare. Med stålånde, smale øyne og trang hjelm skal vi nemlig på barnefestival. En ekte barnefest med pizza, snop og brus. Filmvisning for hele familien, med sukkergira barn i førersetet. Og best av alt: Det er helt gratis! En kaskade av barnesmil vitner om at alt er som det bør være. Og når mørket senker seg i kinosalen og Gunnar Vikenes «Trigger» vises, er vi alle barn. Det er nesten så artig og trivelig av vi rent glemmer de utlovde ponniene som skulle være rideklare for alle som har lyst. Kanskje like greit i og med at den hagleskura som prøvde å bryte seg inn i Fjellheim kommunelokaler ikke var særlig vennlig.

Med pomp og prakt skulle den prestisjetunge statuetten «Apollo Pipp» deles ut i fire kategorier: beste kortfilm, langfilm, dokumentar og animasjonsfilm. Den gjeveste prisen gikk av året til «Spesial», som vant for beste langfilm. Den tar for seg en annerledes rushistorie, der offeret for de fæle substansene lever seg inn i sin helt egne visuelle verden. Hver en prisutdeling har sin egen fest, og om julebordshelgen ble fullendt med den store Galla-kvelden vet Studvest ikke. BIFFs Tor Fosse var uansett kveldens største stjerne. Han mottok den gjeve hedersprisen for sin innsats for det vestlandske filmmiljøet.

Den røde løperen som har prydet utsiden av Fjellheim i fire dager er lørdag kveld så regntung at etterarbeidet med å få den på lager før neste års festival sikkert vil kreve sitt av den dugnadsbaserte gjengen. Den har riktignok ikke sett store celebriteter som større filmfestivaler, men den har bevitnet en unik kreativitet til å gjøre mye ut av ingenting. I kjølevannet av større norske festivaler som BIFF og Haugesund er det forfriskende med et gratis alternativ. Selv om overnattingslokalene kunne ha vært bedre, har sjarmfaktoren utpreget vært tilstede gjennom hele besøket. Hva har så den minste filmfestivalen i Europa til felles med en av de største? I år hadde Cannes fått innsendt 2500 filmer og Os følger like etter med sine 1800. Dette gjør at de troner Europatoppen av de festivalene som får mest pågang av film. Men essensielt har begge festivalene en distinkt profil som hver på sin måte gir mening for filmelskere av forskjellig grad.

BILDÆTÆKSTÆR:

Bilder på høyre side: øverst til venstre: SMÅTASSER. Spente deltakere på årets barnefestival.

bildet av statuetten: TROFÉ. Den gjeve «Apollo Pipp» som deles ut til fire heldige vinnere.

Bildet ved siden av: STJERNE. Regissør Solo Avital tar seg tid til å posere på den rød løperen.

stort bildet av dansere: SPREKT. Fragmenter av årets dekadente åpningsshow på WT Os.

Bilde på venstre side: GLAM. Kine Aga (til venstre) og Tone Lunde er plasseringsdyktige på den røde løperen.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


Kommentarer (gammelt system)



Så søte..Skulle ønske jeg hadde sett på den røde løperen=)


"dem"



  SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN