Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Charterskolen.

Sommerjobb for sjøsterke


IDYLL. Solnedgang over Marina Kastela. FOTO: BERIT BYE

 

ROLLESPILL. Noen av de svenske deltakerne demonstrerer hvordan en seilas med krevende turister kan utarte seg i dårlig vær. FOTO: BERIT BYE

JUKSEMAKERE. Svenske-Fredrik kaller opp nabobåten på VHF-en og anklger dem for å ha brukt «jern-genoa» (motor red.anm.) under overfarten. FOTO: BERIT BYE

NAVIGERING. Norske-Fredrik og svenske-Fredrik planlegger neste trekk ved hjelp av sjøkartet. FOTO: BERIT BYE

EKSPERTHJELP. Norske-Fredrik får kyndig veiledning av instruktør Boris. FOTO: BERIT BYE
CHARTERSKOLEN
Charterskolen avholdes i april hvert år, og går over 10 dager.

Kurset er åpent for alle, men skippere må ha dokumentert seilerfaring.

En charterskipper/vertinne jobber på ulike båter fra mai til november.

Drømmejobben har alt: Sol, saltvann, lange dager og dårlig betalt.

Tekst: BERIT BYE

Lørdag 17. april 2010: Som i en saga fra urtiden brer vulkansk aske seg utover Europa og slår flytrafikken i svime. Ordet «askefast» blir introdusert i vokabularet til tusenvis av nordmenn som sitter hjelpeløse over hele verden med en flybillett i hånda. Fredrik Gregersen, masterstudent i samfunnsøkonomi, er en av dem. Han sitter hjemme i Oslo, men skulle helst vært i Kroatia. Charterselskapet Navigare Yachting arrangerer hvert år et kurs for å lære opp skippere og vertinner til å jobbe på sin flåte av seilyachter i Middelhavet, og i år hadde Fredrik meldt seg på. De svenske deltakerne på kurset har fått leid en buss fra Malmø og er allerede på vei sørover, men ingen av de tre påmeldte nordmennene greide å få billett til Sverige, og er tvunget til å vente på at himmelen skal klarne.

Fredrik er 25 år, og seilinteressen ble vekket da han skrev en oppgave om Whitbread-regattaen i 5. klasse. Siden har han seilt både optimist- og europajolle, og nylig gått til anskaffelse av en egen seilbåt. I tillegg startet han for fem år siden non-profit-organisasjonen Naturkrefter sammen med tre kompiser, som arrangerer seilturer for barn og ungdom langs norskekysten. Drømmen hans er å kunne leie båt uten mannskap til turene, eller kanskje få sommerjobb som skipper i Middelhavet. Friluftsliv, opplevelser og sosialt samvær frister mer enn penger, selv for en samfunnsøkonom, og sjølivet har gitt mersmak.

Etter 25 timer på veien gjennom halve Europa velter gjengen med trøtte svensker ut av bussen i Marina Kastela utenfor Split i Kroatia, og dagen etter kursstart får nordmennene beskjed om at luftrommet er åpnet, og flyet kommer seg på vingene før flyplassene like brått stenger på nytt. Vel fremme i marinaen blir Fredrik innkvartert i båten Sajoma, der han får hilse på den øvrige besetningen for uken: seks svensker og én nordmann. To av dem skippere, én instruktør og fire vertinner. Praten går snart livlig i salongen, og stadig nye språkbarrierer blir brutt.

– Tyttebær! roper jentene og knekker sammen av latter. Ord man bruker til daglig på norsk høres tydeligvis hysterisk morsomme ut i deres ører. For ikke å snakke om «putetrekk» og «gnagsår». Lugarkompisen til Fredrik er svensk og heter også Fredrik. Til tross for sine knapt 22 år, er svenske-Fredrik allerede en erfaren sjømann, og forsterker inntrykket ved å være udusjet, ubarbert, og røyke som en skorstein. Han jobber som skipper på leveranseteamet til Navigare, som henter nye båter fra verft, og frakter dem til Hellas og Kroatia. På charterskolen har han fått rollen som instruktør, og til sommeren skal han være charterskipper. Noe liv utenom sjøen eksisterer simpelthen ikke.

På ettermiddagen tas tre av de i alt seks båtene på kurset ut av marinaen for praktisk øvelse i tillegging ved kai. Fredrik føler seg overhodet ikke høy i hatten. Hans 22 fots Colombie 66 der hjemme virker med ett som en dverg mot den 50 fot lange og 12 tonns tunge Bavariaen. Det mest brennende spørsmålet på alle de ferske skippernes lepper er hvor mye båten koster.

– It makes no difference, meddeler den kroatiske instruktøren Boris. Skadene koster det samme å reparere uansett hva båten er verd. Svaret virker bare delvis beroligende på de smånervøse deltakerne, som blir satt til å manøvrere båten gjennom bølgene og inn mot betongmoloen.

Etter tre dager med teori og øvelser i Marina Kastela er regnskapet at én person har kræsjet båten i brygga, én har falt i vannet, og to har fått magevirus og må holde sengen. Instruktørene meddeler at det er på tide å forlate marinaen og sette kurs mot byen Milna på øya Brac, og nyheten blir mottatt med jubel. Spesielt svenske-Fredrik er i fyr og flamme. Han har ikke seilt skikkelig på flere måneder, og er fast bestemt på å utkonkurrere de andre fem båtene på overfarten. Norske-Fredrik står ved roret og skjønner relativt lite av kommandoene svenske-Fredrik roper ut mens han løper rundt og drar i tau etter tau og stirrer intenst opp på seilene. Svensk seilsjargong er visst en av tingene som blir nødvendig å lære seg, både for nordmennene på kurset og for vertinnene som aldri har vært på sjøen før. Sistnevnte virker mest opptatte av å eksponere mest mulig vinterblek hud mot aprilsolen.

Neste morgen våkner den lille flåten av lyden av ulende vind og tauverk som slår mot metall. På morgensamlingen er bikiniene og shortsene fra dagen før byttet ut med ullstilongs, regntøy og støvler. Planen var å seile videre nordover til middelalderbyen Trogir, men vinden er for sterk til å gå ut fra havnen. I tillegg har to stykker til ombord på Sajomas søsterskip Tess fått magevirus, og båten legges i karantene. Dagens teorileksjon blir gjennomført i form av rollespill på en gammel kirketrapp. De inndelte gruppene blir satt til å regissere forskjellige scenarioer som kan utspille seg på en båt, og norske-Fredrik får spille en vrang norsk kunde som skjeller ut skipperen sin.

– Fyyyy faen så dårlig dette er! Og dette betaler vi penger for! Publikum ler, om ikke annet fordi de fortsatt synes det er så gøy å høre ham snakke norsk. Fredrik har for lengst funnet ut at svenskene ikke vil innrømme at de ikke forstår hva han sier, så han har sett seg nødt til å begynne å legge om oslodialekten til svensk, eller rettere sagt «svorsk».

Selv om de er værfaste, får skipperne seg en treningsøkt i øsende regn innenfor havnen før kvelden, og morgenen etter blir det gitt klarsignal for å dra til Trogir. Svenske-Fredrik har gått inn for å gjøre overfarten til en sann prøvelse for sin norske navnebror.

– Hvor er du? Hvor skal du? Hva er styremerket ditt? Du er skipper og det er ditt ansvar, finn ut av det NÅ! Norske-Fredrik har navigert langs norskekysten utallige ganger, har gjort overfarter til Sverige og Danmark, og føler at navigasjon er noe han virkelig kan. Nå sliter han med å få overblikk, og blir mer og mer stresset for hvert minutt.

– Jeg styrer mot den bøyen på kartet, sier norske-Fredrik, og prøver å gjøre rede for sin planlagte rute.

-Ser du den da? spør svenske-Fredrik, som allerede vet at nei, den bøyen er det ingen som har sett. Det koker i hodet på norske-Fredrik, og han har mest lyst til å gi instruktøren en ørefik. Men han innrømmer at skal man være skipper må man alltid ha kontroll på navigasjonen og samtidig bevare roen. Heldigvis er ikke situasjonen reell. Havneinnløpet og de andre båtene er vel innenfor synsvidde, og snart er alle fremme i Trogir.

Etter ankomsten blir det gjort klar til fest på katamaranen Chocolate. Vertinnene disker opp med drinker og musikk, og brygga langs kanalen våkner til liv i den ellers dvalehvilende turistbyen. Vertinnenes oppgave ombord på båtene er å varte opp, handle, lage mat og vaske, noe som skipperne på kurset får nyte særdeles godt av. Norske-Fredrik ble først en smule satt ut da han ble spurt om han ville ha sengen sin redd opp, og for å få kaffe og kaker servert på dekk, men man blir forbløffende fort vant til å ha fire vertinner rundt seg. Han tilbyr seg stadig å ta oppvasken, selv om han vet at vertinne-elevene er instruert til å smile pent og svare nei. Kveldens fest er ikke bare sosialisering, men også en test på om deltakerne greier å begrense sitt alkoholinntak, og om de er friske og raske nok til å ha nyvasket båt og ferdigdekket bord klokken åtte om morgenen. De fleste klarer det denne gangen, men enkelte må på den lokale pizzasjappa for å få seg frokost.

Uken går mot slutten og båtene blir etter en kort tankstopp i Split ført til sitt trygge hjem i Kastela, hvor de blir vasket og gjort klare for chartersesongen. To tyske turister vimser frem og tilbake på piren, og kan tydeligvis ikke få nok oppmerksomhet fra basepersonellet. De virker som de ikke er fornøyd med båten de har leid, og vil heller ha noe større og finere.

Blant deltakerne på charterskolen er stemningen lystig. Mannskapet på Tess er endelig blitt friske, og det hviskes om hvem man tror kommer til å få drømmesommerjobbene. To stykker har vært frempå og fått lov til å bli med leveranseteamet til Slovenia, og dermed sikret seg en ekstra seiltur og litt mer sjøtrening. Resten av svenskene gjør seg klar til den fryktede 25 timers lange bussturen hjem.

Norske-Fredrik har blandede følelser etter avsluttet kurs. Han har lært mye, men er ikke 100 prosent sikker på om han er klar for en fulltidsjobb som skipper. Nå skal han hjem og gjøre ferdig studiene, og seile mer med sin egen båt, men det er ikke umulig at han en gang i fremtiden sender inn en søknad om sommerjobb i Middelhavet. Aller først må han bruke de neste ukene på å kvitte seg med den svenske uttalen.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN