Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Den Nationale Scenearbeider


 
Hvordan vil en dag på innsiden av et teater være for en totalt utenforstående? Vi fulgte Sveinung Nesheim en hektisk arbeidsdag bak scenen på DNS.

Tekst: SILJE CHARLOTTE SOLSTAD

AKT I: SPØKELSE PÅ HØYLYS DAG

– Også må vi ned i kjelleren og markere fuktutslag på veggene.

Teknisk leder ved Den Nationale Scene (DNS), Sveinung Nesheim, forklarer hvilke arbeidsoppgaver vi har i løpet av dagen. Jeg noterer ivrig alt vi skal gjøre når jeg skal følge Sveinung som «assistent». Halvveis i min nye sjefs orientering blir jeg oppmerksom på herremannen som kjøper seg frokost i kantinen.

Herregud!

Sveinung leer ikke på et øyelokk. Forsåvidt ser det ikke ut til at noen av de andre i kantinen heller reagerer. Jeg stirrer på munnen til Sveinung. Den beveger seg, men jeg har ikke den fjerneste idé om hva han snakker om.

Kanskje det er bare jeg som ser han? Å, nei! Han kommer denne veien!

– Hvem er du?

Spøkelset snakker. Hjelp!

– Å! Jeg glemte å fortelle at det er langprøve på «Den Innbilt Syke» i dag. Dette er Tor Christian Sævold, en av skuespillerne, bryter Sveinung inn.

Heldigvis. Sveinung kan også se spøkelset.

– Åh, stotrer jeg.

– Fin sminke.

AKT II: LØPEKATT

Et burgunderrødt vegg-til-veggteppe dekker gulvet til Sveinungs kontor. Rundt skrivebordet flyter det med tegninger av teaterets scener. Christian Michelsen er høytydelig plassert i kopi-utskrift på whiteboard-tavlen, sammen med en grovskisse over teateret med utvidet areal. En hemmelig drøm Sveinung og Anders, kontorkamerat og teknisk sjef for lys og lyd, har for framtiden.

– Ingen jobber her fordi de vil ha et fint kontor, smiler Sveinung lurt mens han rydder vekk en skinnbukse.

– Nå må vi lete etter en løpekatt!

Hæ? En katt?

Før han får forklart hvordan en løpekatt ser ut er vi på vei i en eller annen retning, i en eller annen etasje og opp en eller annen trapp. Eller var det ned. Er du ikke kjent kan du med en gang gi opp å tro at du kan orientere deg i denne labyrinten av en bygning. Plutselig er vi bak kulissene, plutselig ved kantinen, deretter på småscenen og med ett er vi på Store Scene igjen. Og jeg som trodde jeg hadde retningssans.

AKT III: TREHODET TROLL

– Vi må øke med en dag for teknisk arbeid.

– Ja, vi bør ha fem dager.

– Tenker du på familiestykket?

– Nei, på Småscenen.

– Dette er en tragedie.

– Nei, langt der i fra.

– Lille Gubben kommer ikke før i uke 16.

Etter en kjapp lunsj i byggets omtrent 30 kvadratmeterstore kantine, har Sveinung, Anders og Jørgen sitt ukentlige planleggingsmøte. For at alt skal gå smertefritt før, mellom og i etterkant av alle oppsetninger ved teateret, må noen koordinere alt som skal skje.

– Det er det trehodete trollet sin oppgave. Altså oss tre, ler Anders.

Når et stykke har kommet så langt som til å starte på langprøvene - det vil si full gjennomgang med kostymer og kulisser på plass - er trollet allerede i gang med å planlegge stykker langt fram i tid. Og da er det viktig å holde tunga rett i munnen - på alle tre hodene.

AKT IV: KOMEDIE

Etter lunsj leter vi fortsatt etter den forsvunne katten. Et helt arsenal av menn og kvinner er satt i sving for å finne den. Jeg henger så vidt med når vi flyr gjennom korridorenene og ned trappene. En løpekatt, har jeg lært, er ikke et dyr, men noe man bruker for å henge for eksempel lyskastere på en skinne i taket med.

– Dette er blitt en komedie, mumler Sveinung.

Løpekatten er ingen steder å finne.

– Nå kan vi ikke bruker mer tid på denne.

Vi løper videre. I gangen hvor skuespillerne kler på seg kostymene står det en kvinne og speiler seg. Med hvitmaling og parykk er det ikke lett å vite hvem av ensemblets medlemmer det er. En påkleder inspiserer resultatet.

– Se så fint, nå ser puppene mine ganske små ut!

AKT V: DRANKERE

Ute på Store Scene er det snart klart for langprøve. Vi har gitt opp å finne løpekatten. Det kryr av folk. Lysdesignere, scenesjefer, inspisienter, scenograf, instruktør, påkledere, tekniske ledere, sufflør, statister og skuespillere. Og alle ser ut til å ha tusen tanker i hodet. Hovedrolleinnehaver Even Stormoen kommer ut med en utent sigarett i munnviken, kritthvit i ansiktet og med ballongshorts og spissko fra 1600-tallet.

– Det ser ut som du har sniffet kokain og fått det i hele ansiktet, ler Tor Christian Sævold.

Even Stormoen gliser.

– Det er mer i tredje etasje.

Sceneteknisk ansvarlig for «Den Innbilt Syke», Nils Salomonsen, ler og himler med øynene mot meg.

– Skjønner du hvorfor vi drikker?

Jeg nikker forståelsesfullt.

– Skjønner du hvorfor vi drikker mye?

AKT VI: LANGPRØVE

Bare ti personer sitter i salen under oppstart av langprøven. Instruktøren gir beskjeder. Tre timers konsentrert arbeid ligger foran dem. De neste ukene skal de øve til det sitter like godt som den hvite ansiktsmalingen. Sveinung er på plass for å sjekke kvaliteten på dekorasjonen og se på eventuelle helse-, miljø- og sikkherhetsaspekter som byr på utfordringer på scenen. Selv om han får sett de fleste stykkene mer eller mindre før premierestart går han alltid og ser stykkene når de er ferdige.

– Det er så mye følelser i teater. Det er fantastisk.

Mer rekker han ikke si før Kjersti Elvik i barokkinspirert kjole og parykk danser ut på scenen alene.

– I dette komediespill som bare vi har nøkkelen til! synger hun og langprøven er i gang.

AKT VII: SKATTEKJELLEREN

Enhver skattesamlers paradis finnes i teaterets kjeller. Rekvisitter brukt helt siden teaterets grunnleggelse i 1909 lagres under jorden. Alt fra beltedyrvesker til prinsessekroner og lommelerker - eller uendelige mengder bøker, paraplyer og soldathjelmer - har blitt brukt og vil bli brukt igjen i den kunstneriske dekorasjonen til teaterstykkene.

– Er det noe sted det spøker her på huset så er det i kjelleren, sier Sveinung. når vi nok en gang er på vei ned uendelige trapper.

Å, nei! Ikke flere spøkelser.

Gjenstandene som finnes der trues av fuktskader i grunnmuren. Forbi tomme spritflasker og et apparat man lager sodabrus av (!), innerst i den innerste boden, finner vi det største fuktområdet. Sveinung børster sementsmuler av veggen.

– Med alle de verdiene som finnes her burde vi hatt ressurser til å oppbevare de på en ordentlig måte.

AKT VIII: HUGDE HODER

Ikke alt som trengs til et teaterstykke er allerede laget og finnes derfor ikke i kjelleren. Som for eksempel en klo, eller en elefant til The scottish play: MacBeth, eller en død hare hvis det trengs. Inne på et overfylt kontor finner vi «tusenkunstner» Odd Kåre Stokkeland, mannen bak mange av de fantastiske rekvisittene som brukes på scenen.

– Barnestykkene har gjerne de mest groteske dekorasjonene, forklarer Odd Kåre og åpner et skap med intet mindre enn tre representanter for kategorien «avhogde hoder» - blodige og stive i blikket.

– Barn elsker når den onde stemoren kapper av hodet til gutten! Det er litt av det magiske ved barneteater.

AKT IX: TEPPEFALL

Langprøven er over og det scenografiske ved stykket er tilfredsstillende. Men løpekatten er fortsatt som sunket i jorden. Sveinung rister på hodet.

– Kanskje det er Octavia Sperati som har tatt det.

– Hvem?

– En skuespillerinne fra teaterets begynnelse. De sier hun går igjen og spøker her, smiler Sveinung lurt.

Sitater: – Det ser ut som du har sniffet kokain og fått det i hele ansiktet. - skuespiller Tor Christian Sævold kommenterer Even Stormoens sminke.
– Barn elsker det når den onde stemoren kapper av hodet til gutten! - Tusenkunstner Odd Kåre Stokkeland – Ingen jobber her fordi de vil ha et fint kontor. - Sveinung Nesheim, teknisk leder ved DNS.


Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE FRA APARTE
SISTE FRA MIDTEN