Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

JUBILEUMSFEST. Röyksopp spiller opp til dans på Café Operas 25-årsjubileum FOTO: ØYVIND S. STOKKE-ZAHL

Tema.

Der tiden står stille


 

NYKOMMEREN. Dagne Lindvåg Johre så «jubileumssigaretten», og fattet interesse for Café Operas uteservering. - Det er første gang jeg er her, og jeg synes det er veldig koselig, sier hun. FOTO: ØYVIND S. STOKKE-ZAHL

KARAKTERISTISK. «En skallet, nyseparert mann fra Ålesundskanten som mediterer om Elvis». FOTO: ØYVIND S. STOKKE-ZAHL

NOSTALGI. Åpningen av Café Opera gikk ikke upåaktet hen for 80-tallets studvestere. Her fra utgaven 25. april 1985. FAKSIMILE: © STUDENTAVISA STUDVEST - WWW.STUDVEST.NO
Midt i jappetiden på 80-tallet gikk seks venner sammen for å dekke et behov bergenserne ikke visste de hadde. I dag, 25 år senere, står Café Opera som en uoffisiell kulturell høyborg.

Tekst: GURO HOLM BERGESEN

Det er en hvilken som helst dag i et hvilket som helst år i Bergen. Det hvite huset på Engen ruver over deg i det du parkerer sykkelen utenfor. Bygningen er like hvit som alltid, skiltet det samme som da de åpnet i 1985. De sort-hvite flisene i første etasje har sett opp under flere skjørt enn en pubertal gutt i begynnende stemmeskifte kan drømme om, og de sorte, litt ukomfortable stolene inviterer fortsatt til kaffedrikking og småspising.

Det eneste som er i stadig forandring er kunsten på veggene og klientellet. Nye generasjoner spirende kunstnersjeler dukker opp, studenter med og uten en musikerdrøm i magen drikker sin kaffe der. Barnevognsmafiaen ruller inn og ut med mye besvær, forretningsmenn spiser lunsj med sitt nye høyteknologiske vidunder, journalister drikker den obligatoriske ettermiddagsølen der, og selv bergensfruene nedlater seg til et glass vin nå og da. Alt dette mens stamgjestene sitter på sine faste plasser og observerer livets gang med avmålt interesse.

Det er nemlig sånn at tiden står stille på Café Opera. Eller, hvis du vil at den skal stå stille, så gjør den det for deg.

EN IDÉ BLIR TIL

For ganske nøyaktig 25 år siden bestemte seks venner, noen studenter, de fleste med erfaring fra festarrangering på blant annet Hulen og Studentsenteret, seg for at Bergen trengte et nytt kafétilbud. De fant et stort, tomt hus på Engen og tok umiddelbart kontakt med huseier. Et kostnadsbudsjett ble laget, og en advokat kom inn i bildet, men det skulle vise seg å ta lang tid fra initiativet ble tatt til finansieringen faktisk kom. Den kom i form av en bergensk forretningsmann som falt for idéen om en kontinental kulturkafé tilsvarende kaféer som allerede eksisterte over hele Europa.

– Vi vil gi folk ikke bare det de vil ha, men også det de behøver, sier Erkan Mutlu, eier av Café Opera.

Det skulle vise seg å være en vinneroppskrift. Siden åpningen den 12. april 1985 har Café Opera stått som en uoffisiell kunstscene i Bergen, og fungert som et springbrett for mang en aspirerende kunster og musiker.

SKJEBNESVANGERT

Skjebner har blitt formet på Café Opera. Det være seg forelskelse som ble til kjærlighet som ble til barn, eller karrièrer som har fått en kickstart. For elleve år siden stod en 14 år gammel Sondre Lerche på scenen på tirsdagsarrangementet «Naked» på Opera. Den akustiske kvelden har fast plass på programmet, og feirer i år sin 15 årsdag. Hver uke tennes det stearinlys på den lille scenen i første etasje, og unge som gamle musikere får prøve ut musikken sin for et publikum. Tenåringen har vært en arena for bergens unge håpefulle siden 1995, og har fostret karrièrer og bygget opp selvfølelser.

– Vi har både etablerte musikere, som for eksempel Karin Park som spiller her for å prøve ut ny musikk, og nye musikere som vi håper vi kan se vokse seg store og fine, forteller Renette Marshall, som sammen med Yngvar Flatøy er vert og grunnlegger av «Naked».

En annen som har brukt Café Opera som en utprøvningsarena er kunstner, poet og forfatter Øyvind Berg. Da han bodde i Bergen hadde han for vane å ta med sine nyskrevne manuskript i ryggsekken og gå på en rangel på Café Opera med overbevisningen om at det ville bli borte underveis hvis det ikke holdt mål. I tillegg fikk manuskriptet på den måten «se verden» før det ble vist frem til forlaget.

– Café Opera har holdt seg i samme ånd og er fortsatt en veldig kulturell kafé, men etter hvert som forutsetningene forandrer seg, må jo også de forandre seg. Nattelivet er annerledes enn for 25 år siden. Og så har studentene blitt streitere, det må du sitere meg på, sier Hans-Petter Gundersen, en av de seks vennene som startet Café Opera.

JUBILEUMSGLEDE

Det har rukket å bli mørkt ute fredag den 17. april 2010, 25 år og fem dager etter Opera åpnet for aller første gang. Det syder i første etasje. Bartenderne er svette på overleppen, og det serveres øl i en rasende fart. Flisene i første etasje er våte av regn dratt med inn fra gaten, kanskje også svette fra de mange glinsende gjestene, men først og fremst øl. Mye øl. Hver eneste sjakkbrett-flis er dekket av dansende, glisende, hoppende, vrikkende mennesker.

Det er en underlig blanding av gamle ravere og unge musikkentusiaster, og stemningen er omtrent slik man kan forestille seg det var på de legendariske klubbkveldene på 90-tallet. Bak platespillerne står to herrer de fleste kjenner som Röyksopp. De ser ut til å ha frekventert Café Opera tidligere og smiler fornøyd mens de hamrer løs på knapper til takten av glade føtter som treffer gulvet.

– Café Opera startet som en mer organisk livescene, men etter hvert har det elektroniske miljøet overtatt. Artister som Bjørn Torske og Röyksopp springer ut fra den elektroniske scenen blant annet på Café Opera, forteller Gundersen.

I løpet av jubileumsuken dukker det opp flere gamle kjenninger av Café Opera. «Tom Tveits and the two missing seven dwarfs Orchestra» åpnet ballet, og fikk da gleden av å gjenta suksessen fra 10 årsjubileet til Café Opera i 1995. Andre som skal bidra til å lage et legendarisk jubileum er bergensprodusenten Bjørn Torske, og bandet Dance With A Stranger, vinner av flere Spellemannspriser, samles igjen for anledningen. På veggene i den velkjente bygningen finner vi kunstverk fra tretten kunstnere som tidligere har prydet Café Operas vegger. Feiringen av 25 år med kultur og glede ser ut til å bli intet mindre enn storslagen.

UNG VOKSEN

Det verneverdige huset på Engen er i anledning jubileet ikledd røde sløyfer, og på fremsiden av den velkjente bygningen har et sigarett-lignende kunstverk blitt hengt opp. Da Opera hadde 10-års-jubileum ble en stor, rød kam hengt opp på fasaden av bygningen. Den representerte en «skallet, nyseparert mann fra Ålesundskanten som mediterer om Elvis», og har nå funnet sin plass langs trappen opp mot andre etasje. Om ikke lenge vil også «sigaretten» flyttes inn i lokalet.

– Det kan være en sigarett, men det kan også være mye annet. Vi vil at folk skal tolke kunsten som de selv vil, forteller Erkan Mutlu.

Og det er nettopp det som er Operas livsfilosofi. Gjestene får være seg selv, og bare i kraft av å være der oppfyller de sin oppgave. De blir kastet ut i nye klubbprosjekter, akustiske kvelder, den ene kunstutstillingen etter den andre, og ikke minst hjernetrim i form av sjakk og backgammon, gratis aviser og quiz hver mandag. Opera har vært nyskapende i ordets rette betydning. Det være med innføringen av acid jazz på 90-tallet, presentering av nye musikere, DJ-er og kunstnere, eller selve grunnidéen om å skape en kulturkafé som serverer ordentlig kaffe, internasjonal mat som croissant og baguetter, og lar ølkranen så vel som kaffemaskinen stå åpen til langt på natt. Selvutvikling med faste prinsipper har vist seg å være en vinneroppskrift for bergensere.

– Kunsten er å overleve selv om rammene for utelivet forandrer seg, forklarer Erkan Mutlu.

EKTE KJÆRLIGHET

Det er et evig eksistensielt spørsmål om hvordan og hvorfor livet utformes som det gjør, og hvem eller hva som egentlig kan påvirke det, også på Café Opera. Hadde det ikke vært for at askøysønnen som jobbet som kokk, og den blide servitøren fra Gjøvik begge jobbet på Café Opera, hadde nok Studvest hatt en journalist mindre, og dette hadde ikke blitt skrevet. Et produkt av tilfeldigheter skapt av en tilfeldighet, med rot i en idé.

– Å jobbe med Café Opera er som å satse på et kjærlighetsforhold. Vi gir aldri opp, sier Erkan Mutlu.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE TEMA