Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Tema.

Et djevelsk godt studio


TROLLMANNEN. – En mann i avisa Firda mente jeg drev et verdensomspennende nettverk som spredte det satanistiske budskap, og at jeg brukte disse bandene til det, sier Pytten. FOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

 
ET LITE KNIPPE METALALBUM FRA GRIEGHALLEN
Aeternus
Beyond the Wandering Moon
...And So The Night Became
Shadows Of Old
Burning the Shroud
Ascension Of Terror
A Darker Monument

Borknagar
Borknagar

Burzum
Burzum
Aske
Det Som Engang Var
Hvis Lyset Tar Oss

Enslaved
Vikingligr Veldi
Frost
Eld
Monumension
Below the Lights
Isa

Emperor
In the Nightside Eclipse
Reverence
Anthems to the Welkin at Dusk

Gorgoroth
Pentagram
Antichrist
Under the Sign of Hell
Destroyer, or About How to Philosophize With the Hammer

Immortal
Diabolical Fullmoon Mysticism
Pure Holocaust
Battles in the North
deler av All Shall Fall

Mayhem
De Mysteriis Dom Sathanas

Old Funeral
The Older Ones

Taake
Nattestid Ser Porten Vid
...Doedskvad

Windir
Arntor

EIRIK «PYTTEN» HUNDVIN
Populært kalt Pytten
Født i 1950
Driver Grieghallen Studio
Har spilt bass i bandene Tornerose og Blind Date

Grieghallens mest kjente musikalske bidrag kommer ikke fra konsertene, men fra innspillingene hos Pytten.

Tekst: KENNETH NODELAND


SJEL. På tross av et velutstyrt studio mener Pytten at man ikke trenger den grommeste Martin-gitaren for å skape noe som føles ekte. FOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

23. mai 1978 innvies Bergens nye storstue Grieghallen, med en samlet prislapp på 93 millioner kroner. Gjennom årenes løp har stedet blitt besøkt av berømtheter som Miles Davis og Johnny Cash, men det er ikke disse konsertene som setter bygget på verdenskartet.

Vi spoler derfor fram til 1992, og helvete er løs – bokstavelig talt. Avisene fôrer leserne med historier om et «satanistisk» musikkmiljø som bedriver kirkebrenning og det som verre er, og panikken begynner å bre om seg. Hva har dette med Grieghallen å gjøre?

DEN SPEDE BEGYNNELSE

Historien starter når Eirik Hundvin (populært kalt Pytten) tar over NRKs gamle hørespillstudio i Grieghallen, og fra 1989 begynner å spille inn unge metalartister.

Pytten er lei av gigantomanien som han mener har tatt knekken på det ekte uttrykket i musikken.

– Rocken ble for pompøs, og mye av Emerson, Lake & Palmer og Yes sin musikk var for eksempel ute av proporsjoner i min verden, sier Pytten.

Rocken får en liten vitamininnsprøytning med punken på slutten av 1970-tallet, men også den begynner å miste piffen etter noen år, og Pytten mister interessen.

– Så begynte det å dukke opp en del thrash metal-band og det syntes jeg var veldig spennende. Man hadde aldri hørt de progresjonene og den lyden før, dette elementet som er litt stygt og uforståelig for mange folk.

Etter hvert begynner band som Old Funeral og Amputation å dukke opp i studioet i Grieghallen, med blant annet medlemmer fra det som senere skal bli Immortal og Burzum. Det nye musikkmiljøet videreutvikler blant annet thrash metal-sjangeren, og etablerer det som siden har blitt kalt Norges største musikkeksport: black metal.

– Vi trivdes veldig godt i samarbeid med Pytten og fant stemningen i «hallen» jævlig inspirerende. Grieghallen ble en lekeplass for oss og andre band på den tiden, og Pytten var som en slags onkel for oss alle, sier Abbath, gitarist og vokalist i Immortal.

Listen over legendariske black metal-band som har spilt inn musikken i Grieghallen er lang, og består blant annet av Burzum, Mayhem, Emperor, Immortal og Enslaved.


ONKEL BAK SPAKENE. – Pytten var som en slags «onkel» for oss alle. Han lot oss produsere selv, mens han sto for det tekniske, sier Abbath fra Immortal. FOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

– Det som jeg var veldig heldig med, var at jeg fikk være med på en ny musikkstil. Og en ny musikkstil er ikke definert, men den blir til underveis. Hele tida i et samspill. Jeg har prøvd å lete frem det som er essensielt i black metal, nemlig noe klart, tydelig og brutalt. Stygt i de fleste folks verden, sier Pytten.

På denne tida dukker det også opp en ung mann ved navn Varg Vikernes, kanskje bedre kjent som Greven.


FROM THE DARK PAST. – For Enslaved sin del, så har Grieghallen og Pytten vært veldig viktig. All basisen for arbeid og innspilling i studio har vi lært der, sier Grutle Kjellson. FOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

– Han var en person som var veldig opptatt av musikken sin, hadde klare meninger, og jobbet slik at det som kom ut ble helhetlig. Det er jævlig viktig. Ting må ikke være superspilt eller låte så inni granskauen fantastisk. For å ta et eksempel: Unge folk har en tendens til å dra med seg den flinkeste gutten i gata med den beste forsterkeren når de skal i studio, men det blir det sjelden gode resultater av. Han kom inn som en ganske fersk musiker, men han klarte å løse kodene slik at det ble helhet i musikken.


BETYDNINGSFULL. – Pytten (bildet) og Grieghallen har betydd jævlig mye for oss, og det å returnere dit i forbindelse med innspillingen av vår siste skive «All Shall Fall» har vært som en nostalgisk reise tilbake til våre mørke røtter, sier Abbath fra Immortal. FOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

– TOPPIDRETT

For de uinnvidde kan det kanskje være greit med en liten forklaring på hva black metal faktisk er. Vi lever i 2009, og siterer derfor Wikipedia:

Black metal er en undersjanger av heavy metal, som generelt regnes for å være ekstrem og ukommersiell. Sjangeren er omspunnet med myter og klisjeer, som oftest basert på satanisme og det okkulte. [...] Rå, hurtig og kompleks instrumenthåndtering, sataniske eller anti-kristne tekster, ofte relativt uklar, rivende lys stemme, i tillegg til at kvaliteten (spesielt på begynnelsen av 90-tallet) var i lo-fi på grunn av pengemangel.


METAL PÅ BOKS. – Dette er den typen metalforsterker som er brukt aller mest her opp gjennom tidene. Det har kommet så inni helvetes mye metal ut av denne forsterkeren. Uhorvelige mengder! FOTO: EMIL WEATHERHEAD BREISTEIN

– Jeg kan sammenligne black metal med norsk folkemusikk og andre typer musikk. Du må skjønne kodene og uttrykkene. Black metal er jo en orgie i vreng. Det blir så overveldende for de fleste mennesker at de ikke vil makte å høre på det. De vil i hvert fall aldri innrømme at «åja, dette var OK», sier Pytten.

Videre sier Wikipedia at «mange black metal-band har raske trommerytmer og blast beats som krever en kjapp og utholdende trommeslager».

Det siste kan Pytten si seg enig i:

– Rock bunner i et kraftig uttrykk som du må få fra en trommeslager. Trommiser og gitarister i metal spesielt, de jobber jævlig intenst med å forbedre seg. Å være en god metaltrommis er jo faen meg toppidrett!

MILEPÆLER

– Det er klart at Grieghallen er det studioet som har betydd mest i norsk ekstremmetalhistorie. Nær sagt alle de klassiske 90-tallsplatene er spilt inn der, med Pytten bak spakene, sier Grutle Kjellson, vokalist og bassist i Enslaved.

Selv om den nye sjangeren tilfører noe friskt og nyskapende, er det nok få som forestiller seg at black metal til slutt skal bli big business eller at et av sjangerens store band, Satyricon, i 2001 skal skrive kontrakt med det store og stuerene plateselskapet EMI.

Mye av grunnlaget for sjangeren ble uansett lagt i Grieghallen Studio på 90-tallet, og flere av platene har blitt stående igjen som milepæler i black metal-historien. På tross av mediehysteriet rundt miljøet i 1992-93, slapp Pytten unna den verste kritikken:

– Jeg fikk ikke noen reaksjoner annet enn at jeg opplevde at jeg fikk en del cred på forskjellige måter. Men på den første plata til Burzum var konklusjonen på kritikken i Bergens Tidende at «produsenten skulle hatt i ræven». Da tenker jeg at du virkelig ikke har skjønt det.

INNSPILT I GRIEGSALEN

Dersom man skal oppsummere norsk black metal med ett album, er det vanskelig å komme utenom Mayhems «De Mysteriis Dom Sathanas». Plata fra 1994 ble spilt inn i Grieghallen, og er kanskje sjangerens mest berømte album. Årsaken til dette er ikke bare musikken, men også det faktum at Varg Vikernes og hans drapsoffer Øystein Aarseth begge spilte i Mayhem på denne tida.

– Det mest kompetente bandet som var inne i den første perioden, må ha vært Mayhem. De var jo gjennomarbeidet og kanskje de som hadde holdt på lengst, sier Pytten.

Mayhem er i tillegg blant de mest kontroversielle og myteomspunnede black metal-bandene, med drap, selvmord og rykter om kannibalisme blant ingrediensene. En salig blanding, vil noen kanskje si.

Studioet Pytten overtok fra NRK er godt gjemt i byggets sørende, og består blant annet av et stort hovedrom med fem-seks meters takhøyde. På tross av den romslige plassen var det ikke alltid der den nye musikken ble innspilt.

– En god del av «De Mysteriis Dom Sathanas» er gjort nede på scenen i Griegsalen. Alle soloer og all klang du hører er fra det rommet, og trommene er spilt inn på scenen.

– STATE OF THE ART

– Vi valgte Grieghallen som innspillingsstudio fordi Pytten var den teknikeren i Norge med mest erfaring med ekstremmetal. Før vi spilte inn vår første fullengder «Vikingligr Veldi» i 1993, hadde han hatt inne band som Old Funeral, Amputation, Immortal og Mayhem. På denne tiden var disse innspillingene skikkelig «state of the art» lydmessig her i landet. I tillegg er Pytten en veldig behagelig fyr å jobbe sammen med, sier Grutle Kjellson.

Det var derimot lettere sagt enn gjort å produsere den nye musikken.

– Det var fryktelig vanskelig fordi jeg måtte finne ut hva jeg ville. Musikken som sådan, uttrykket, hadde de ganske klare formeninger om. Det vanskelige var at man satt med et hav av forvrengte ting som gikk fryktelig fort. Å klare å tydeliggjøre musikken var jævlig interessant, men vanskelig, sier Pytten.

«BLACKPACKERE»

Bevisst eller ei, kirkebranner og drap har gitt black metal såpass publisitet ellers i verden at det etter hvert har etablert seg en engasjert fanskare i utlandet. Hvert år kommer turister til Norge for å gå i sine musikalske forbilders fotspor. Black metal-turistene, eller såkalte «blackpackere», ønsker å vite hvor artistene har spilt inn musikken, og da er Grieghallen et naturlig stoppested.

– Jeg oppfatter det ikke som så rart. Da dette begynte å skje, så tenkte jeg at her har vi jobbet med musikk som de var veldig opptatt av. Vi diskuterte, prøvde oss frem, eksperimenterte, og så viser det seg at vi har nådd folk i en sånn grad at det kommer tilreisende fra Italia, Japan og USA, og de vil gjerne se stedet der musikken ble spilt inn. Veldig mye vesentlig er gjort i Grieghallen Studio. Jeg er ganske ydmyk over å ha vært med på å bringe sånne ting ut i verden, sier Pytten.

På tross av Grieghallen Studios legendariske plass i norsk black metal-historie, forblir stedet en hemmelighet for mange.

– Jeg kan ikke huske at vi noensinne har fått noen reaksjoner. Jeg har inntrykk av at Grieghallen Studio har vært og er en bevart hemmelighet innen dette musikkmiljøet, sier Rolf Skogstrand, arrangementsjef i Grieghallen AS.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE TEMA