Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Tema.

Nerdens hevn


TJUKKAS. Kevin Smith er en gigantisk nerd – på alle måter. FOTO: FILMWEB, PRESSE

 

RELIGIONSKRITIKK. Kevin Smith kødder med det meste, i «Dogma» er der katolismen som får gjennomgå. FOTO: FILMWEB, PRESSE

STONERE. Signaturkarakterene Jay and Silent Bob, spilt av Jason Mewes og Kevin Smith selv. FOTO: FILMWEB, PRESSE

SISTE FILM. Kevin Smiths nye film, «Cop Out», med Tracy Morgan og Bruce Willis i hovedrollene, er en homage til 80-tallets buddy cop-filmer. FOTO: FILMWEB, PRESSE
KEVIN SMITH
Født i 1970.
Kommer fra New Jersey, USA.
En av den amerikanske indiesjangerens mest kjente regissører.
Har blant annet regissert «Clerks»-filmene, «Chasing Amy», «Dogma», «Jay and Silent Bob Strike Back», «Jersey Girl» og den kommende «Cop Out».

«Where does my humor come from? It comes from growing up fat».

Tekst: HÅVARD RINGEN

For Kevin Smith var det aldri noe valg, det var heller ikke skjebnebestemt, det var en akt av nødvendighet. Han simpelthen måtte bli morsom. Og hvorfor? Svaret er deilig freudiansk og ganske selvinnlysende, for ikke å si banalt: Dra damer. Denne forklaringen kan som sagt fremstå som banal, men det er ikke så enkelt. Og nettopp det er gjennomgangstema i Kevin Smiths filmer: Ting er ikke så enkelt. Mange av filmene hans har den kvaliteten at de fremstår som banale og ganske simple, men så skjuler det seg ofte et alvor bak all underbuksehumoren. Penisvitser med substans om du vil. For på overflaten er Kevin Smiths ervervelse av humor et middel for å få jenter i senga, men i realiteten så bunner det i en dypere frykt for å ende opp alene.

Redaksjonssekretær og journalist i filmbladet Rushprint, Anders Fagerholdt, mener Kevin Smith er på sitt beste når han takler personlige temaer.

– Det er tre filmer i Kevin Smith sin produksjon som skiller seg ut: de to «Clerks»-filmene og «Chasing Amy». Disse er også de mest personlige. I «Clerks» spiller jo handlingen direkte på personlige opplevelser fra ungdommen, mens «Chasing Amy» henter inspirasjon fra at broren hans er homofil. Disse filmene byr på litt mer hjerte og dybde til all underbuksehumoren.

Geir Ørnholt, styremedlem i Bergen Filmklubb, er enig i dette:

– Det som opprinnelig tiltrakk meg til Kevin Smith var det at han klarte å skape en sterk gjenkjennelsesfølelse i filmene sine, samtidig som han klarte å kombinere en (god) underbuksehumor med noe mer ektefølt, og at det var få komedieskapere som gjorde dette på den tiden.

Han trekker også frem «Clerks» og «Chasing Amy» som de beste filmene i Smiths katalog.

«I think as soon as I got into the game, everything went to hell».

Hele Kevin Smiths karriere er myntet på en ekstrem Do-It-Yourself-holdning. Han er født og oppvokst i en forstad i New Jersey, i et så klassisk forstadshjem som du får det: Irsk-katolsk, med hjemmeværende mor og postmann til far. Han gikk på filmskole i OL-byen Vancouver, men droppet ut etter seks måneder, noe som skulle vise seg å være et sjakktrekk. Da satt Kevin Smith på det absolutte minimum av praktisk kunnskap man trenger for å sette igang med en filmproduksjon. I tillegg fikk han tilbake en del av skolepengene sine, som utelukkende ble spyttet inn i produksjonen av hans første – og kanskje mest ikoniske – film: «Clerks».

«Clerks» ble spilt inn på et minimalt budsjett, men endte opp med å spille inn rundt tre millioner dollar på kino. Den ble også vist både på Cannes og Sundance til jevnt over gode kritikker. I alle rollene, både bak og foran kamera, brukte Smith sine egne venner. Alt med en sterk eim av New Jersey over seg. Denne filmen setter på mange måter scenen for store deler av Smiths katalog. Vi blir introdusert for karakterer som går igjen i mange filmer og særlig hans idiosynkratiske cinematiske klima, kjent som View Askewniverse. Dette universet er en pastisj på Smiths elskede New Jersey, fullt til randen av stonere, slackere, tegneserienerder og merkverdig pene jenter. View Askewniverse supplerer klimaet til en rekke av Smiths videre filmer, en rekke som var ment å ende med «Jersey Girl», men som også dukket opp i «Clerks 2».

– Noe av det som kjennetegner Kevin Smith som filmskaper, og som er positivt, er hans dypt elaborerte referansehumor. Det er en veldig nerdete, men på sitt beste, en veldig underholdene form for humor, sier Fagerholdt.

– Jeg liker det at han i bunn og grunn er en enorm nerd, bemerker Ørnholt.

«There could be no other explanation for the existance of god than the fact that I have a carreer».

Kevin Smith er viden kjent for sine filmer, men det er ikke kun disse som gjør ham så særegen. Mye av det ligger i den ekstreme åpenheten han legger for dagen. Kevin Smith går hånd i hånd med en sjelden transparens rundt sitt eget arbeid og ikke minst sin egen person. Han turnerer USA rundt med sitt Q&A-show. Et stand-up-lignende show som går ut på at Smith står på scenen, bak en talerstol, mens publikum i tur og orden stiller mer eller mindre veloverveide spørsmål. Kaliberet på disse varierer fra spørsmål om å få utføre seksuelle tjenester til tyngre tematikk som måten han takler sin egen religiøsitet i filmene. Disse showene gir publikum et fullstendig ufiltrert innblikk i hvilke tanker Smith har rundt filmskaperrollen såvel som livet generelt. Showene krystalliserer også grunntanken i hans filmer: de balanserer på en egg mellom banal og pubertal humor, og alvorlig tematikk. Anders Fagerholdt mener at det ikke nødvendigvis er som filmskaper Kevin Smith er mest interessant:

– Kevin Smith har gjort mye bra og banet vei for andre nerdete filmskapere som Judd Apatow, men han er definitivt mest interessant som person. I måten han så aktivt bruker internett og sosiale media for å promotere seg selv, og gjennom disse Q&A-showene.

«In Hollywood, you just fail upwards».

Kevin Smith er ikke bare overraskende åpen rundt sin egen karriere, han er også fryktelig selvironisk. Filosofien hans er enkel: Om han kommer med kritikken først, vil den virke uoriginal når den kommer fra en kritiker. Og det mangler ikke på kritikere som vil si noe om Kevin Smith og hans filmer. For Anders Fagerheim er det ganske enkelt hvorfor:

– Han er jo ikke en særlig dyktig filmskaper. Ofte kan han ha ganske underholdende innhold, men veldig lite kunnskap om formspråk og teknikk. Rent filmfaglig er han rett og slett for svak.

Geir Ørnholt er enig i at Smith har store mangler som filmskaper:

– Filmspråket brukes aldri til sitt fulle, man ser aldri vakre komposisjoner eller stilrene scener i Smiths filmer. Om man liker filmene eller ei, baseres stort sett på om man deler hans form for humor.

«However, being a critical whore, I've gotta move on and 'grow' beyond those characters».

Kevin Smith har nå tatt et nytt steg i karrieren. Han har sagt sitt siste farvel til View Askewniverse, og har tatt et tydeligere kommersielt grep om produksjonen sin. Den 7. mai kommer hans siste film «Cop Out» til norske kinosaler. Filmen er den første Smith har regissert, men ikke selv skrevet. Det er også den dyreste filmen hans noensinne.

Ørnholt mener Kevin Smith ikke har klart å holde på den relevansen han hadde tidlig i karrieren:

– Han har på mange måter et triks som spilles om igjen og om igjen. Han var egentlig en veldig lovende fyr, som ikke helt klarte å holde på det som gjorde ham så bra. Kevin Smith har gradvis fjernet seg fra det universet som gjorde ham så populær, og på den måten så frastøter han mange fra den kult-lignende fanbasen han hadde.

«Cop Out» hadde premiere sist fredag i USA og mottakelsen har for det meste vært lunken. Vel, den spilte inn nesten 20 millioner dollar, så ikke så fryktelig lunken, men kritikken har ikke latt vente på seg. Det har heller ikke Kevin Smiths motsvar, tilsynelatende. I kommentarfeltet til Entertainment Weekly sin anmeldelse går en «Kevin Smith» til frontalangrep på anmelderen; om det er snakk om en god imitator eller om Smith faktisk har mistet det litt, vites ikke med sikkerhet.

Kanskje har Kevin Smith mistet den relevansen han hadde, men han fortsetter å skape kontroverser. Det neste prosjektet hans er en skrekkfilm kalt «Red State». Miramax, som skulle finansiere prosjektet, har droppet ut. I et desperat forsøk på å finne de nødvendige midlene har Smith vendt seg mot kulten, men det gjenstår å se hvor langt de er villige til å gå for sin gamle helt.

Bildetekster:

F.V:

«Kevin Smith kødder med det meste, i «Dogma» er det katolismen som får gjennomgå.»

«Signaturkarakterene Jay & Silent Bob, spilt av Jason Mewes og Kevin Smith selv.»

«Kevin Smiths nye film, «Cop Out», med Tracy Morgan og Bruce Willis i hovedrollene, er en homage til 80-tallets buddy cop-filmer.»

«Kevin Smith er en gigantisk nerd - på alle måter.»



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE TEMA