Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Kronikk.

«5 om dagen» – eller kreft i magen?


Tekst: VIBEKE VALEN HERIKSTAD, JEANETTE JØRGENSEN, INGRID MARIE HOVDENAK og KJERSTI RØTHE OG CECILIE MEYER

Utrykket «5 om dagen» er ikke noe nytt. Vi har alle fått med oss at vi skal ha i oss fem enheter av frukt og grønt hver dag. Kostholdsundersøkelser viser at vi kjøper mer frukt og grønt enn vi gjorde før, men likevel har norske kvinner og menn et gjennomsnittlig inntak på kun 311 gram per dag. Det anbefalte inntaket er på 750 gram, og det er mer enn det dobbelte av det vi faktisk får i oss. Hva kan dette skyldes? Er det blitt in med rynker? Blir det for dumt å forsøke å forebygge kreft? Har vi rett og slett sluttet å bry oss om egen helse, eller er det andre faktorer som spiller inn?

En pilotundersøkelse foretatt på Høgskolen på Landås viste at pris var en viktig grunn til at mange av studentene ikke fulgte anbefalingene. Frukt og grønt koster. Til sammenligning spurte vi studentene hvor mye de brukte på alkohol i måneden. Det kom frem at de 50 studentene som deltok i undersøkelsen gjennomsnittlig brukte dobbelt så mye penger på alkohol som på frukt og grønt. Forskjellen på disse utgiftspostene viser at det ikke er dårlig økonomi som er problemet. Det er heller studentenes prioriteringer som avgjør. Det handler altså mer om å ta de «rette» valgene, fremfor å bruke argumenter som at det er for dyrt. En flaske vin koster cirka 100 kroner, som til sammenligning er nok til å kjøpe 8,3 kilo epler. Det tilsvarer 55 porsjoner frukt.

Mange studenter svarte riktignok at de fikk i seg fem enheter om dagen. Dette er vel og bra, men på grunnlag av en undersøkelse foretatt av frukt og grønt- leverandøren Bama, stiller vi oss kritiske til svarene. Undersøkelsen viser at rundt 50 prosent av de som tror de får i seg nok frukt og grønt, ikke får det. En drue er nemlig ikke en enhet, men 150 gram druer er derimot ok.

Det er forståelig at det kan være vanskelig å få i seg nok frukt og grønt hver dag. Men med tanke på at man skal leve i den samme kroppen resten av livet, er det viktig å behandle den riktig, koste hva det koste vil. Dyrt er det heller ikke med tanke på de forebyggende helseeffektene som kommer ut av det. Frukt og grønnsaker bidrar til å styrke immunforsvaret, og gjør oss dermed bedre rustet til å motstå sykdommer som hjerte- og karsykdommer og diabetes-2. Frukt og grønt inneholder nemlig mye fiber som er gunstig for fordøyelsen, noe som igjen bidrar til å forebygge overvekt (Blomhof, R).

Helsedirektoratet anbefaler at du spiser minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt om dagen (Sosial- og helsedirektoratet, 2008). Det er bevist at inntak av frukt og grønt har en utelukkende positiv effekt på helsen. I følge helsedirektoratet kan vi forebygge hvert femte krefttilfelle på sikt hvis vi begynner å spise dobbelt så mye frukt og grønt som vi gjør i dag.

Frukt og grønt inneholder i tillegg en enorm mengde antioksidanter. Antioksidanter er substanser som har evnen til å sinke aldringsprosessen og forebygge tidlige aldringstegn. Aldringstegnene, som f. eks. rynker, kommer rett og slett av at vi «harskner» (Blomhoff, 2007). Spiser man nok frukt og grønt, beholder man elastisiteten i huden lenger.

Nummer to på listen over grunner til og ikke få i seg nok frukt og grønt, var latskap. Det er et tiltak for mange studenter å få i seg nok grønnfôr hver dag. Det kan virke komplisert hvis man skal ta hensyn til at alle anbefalinger som finnes der ute: tre porsjoner grønnsaker, to porsjoner frukt, 150 g. per enhet, i tillegg til at man skal variere hver dag. Selv om det er litt mer komplisert enn å hive i seg fem bananer til frokost, er det ikke verre enn dette:

Frokost: 1,5 dl. fruktjuice

Lunsj: Salat som en del av matpakken

Mellommåltid: en banan

Middag: Diverse grønnsaker i tillegg til resten av retten (poteter er også en grønnsak)

Husk også at agurk, tomat, løk eller salatblad på brødskiven til sammen kan utgjøre en enhet. Så 5 om dagen er lettere enn du tror!

Ved å spise frukt og grønt, investerer du i god helse i lang tid fremover. På kort sikt bidrar et kosthold bygget på mye frukt og grønt til god allmenntilstand, som igjen bidrar til en enklere hverdag.

Det er bedre å være frisk og sunn, enn god og rund.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE KRONIKKER