Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 
Leder.

Utvikling i feil retning


I Studvest denne uken kan du lese om at studentene på bachelorgrad i utviklingsstudier kritiserer sitt eget fag. De mener ganske enkelt at det ikke egentlig eksisterer som en bachelorgrad, men at det er et årsstudium i utviklingsstudier med to år i lite relevante fag slengt på.

I vårt globaliserte samfunn er det nødvendig med dem som klarer å se hele bildet hvis de skal kunne, som UiB på sine nettsider lover, «jobbe i norske og internasjonale organisasjoner og offentlige etater som arbeider med bistand og utvikling». Men da må disse ha en utdannelse som kan brukes til dette.

Når studenter ved faget uttaler til Studvest at de «føler seg lurt», er dette et klart tegn på at UiB ikke har gjort en god nok jobb, enten i å informere om at faget faktisk ikke er det det utgir seg for å være, eller å legge opp bachelorgraden slik at den tar for seg utviklingsrelaterte spørsmål gjennom hele løpet. I dag involverer utviklingsstudier hele fire forskjellige institutt. Da er det kanskje naturlig at ingen av disse føler et spesiell ansvar for å sikre en god bachelorgrad for dette studiet.

I teorien er det selvsagt lettere for universitetet å sende studentene på andreåret videre til allerede aktive fag som befinner seg noenlunde i samme krets som utviklingsstudier, som geografi, samfunnsøkonomi og sosialantropologi. For studentene som faktisk vil utdanne seg innen utviklingsstudier, blir likevel avstanden fra teori til virkelighet altfor lang. Tverrfaglighet er vel og bra, men enhver tverrfaglig utdannelse bør ha grobunn i et fag mens den henter inn impulser fra andre studieretninger, i stedet for å gå over til totalt annerledes studier. Professor Thorvald Gran mener at de 90 studiepoengene med spesialisering i et annet fag skal brukes slik at man ser utviklingsstudier i lys av dette. Å gi studentene komplett ansvar for å bruke en utdannelse til noe helt annet, virker ikke som et godt planlagt studieløp. Det virker som den billigste løsningen.

Dersom Universitetet i Bergen lover sine studenter en bachelorgrad i utviklingsstudier, er det det de skal levere. Intet mindre. Seminarleder Wenche Iversen uttaler at det nå er «startet et fag som er svært relevant for utviklingsstudentene». Vel og bra. Nå mangler det bare å fylle resten av de to årene med relevant utdanning.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


 
SØK I STUDVEST:

SISTE LEIARAR