Studentavisa i Bergen. 65. årgang Oppdatert 26/11 Kl. 16:39 TIPS OSS/KONTAKT Lytt til Studentradioen Se på Student TV
Studvest har fått nye nettsider! Se STUDVEST.no
Forsiden
Nyheter
Kultur
Reportasjer
Tema
Ytringer
Foto
Om avisa
Lenker

Ansvarlig redaktør:
Kenneth Nodeland

Nett:
web@studvest.no

Annonser:
annonse@studvest.no

Kontakt oss:
studvest@uib.no

Telefon:
55 54 52 06
55 54 51 48
55 54 52 21

 

Phillefaget


 
STUDVEST FØLGER TEMAET:
EXPHIL

Tekst: AGNETE MOLAND KLEVSTRAND

Nok en gang jubles det over karakterstatistikken på UiB. Tvangstrøyen ex.phil har blitt en strykefri suksess. Kunnskapstestene bestås nesten uten unntak, men hvor mange husker noe etterpå? Hva er egentlig vitsen med et fag som alle består?

For det første: En lav strykprosent er ikke en kvalitetsgaranti. Snarere tvert imot: En avkrysningseksamen hvor man i teorien kan gjette seg frem til karakteren bestått, tyder på at terskelen er lagt for lavt. Det er ikke kvaliteten på faget som har økt; det er kravene som har sunket. Ex.phil. har rett og slett blitt for lettvint.

En light-versjon av ex.phil. gagner tilsynelatende alle parter: Hver beståtte eksamen gir universitetet inntekter fra staten. Studentene kan på sin side nedlegge minimal innsats i et fag mange opplever som umotiverende, unødvendig og irrelevant i forhold til studiet. Få har ambisjoner om en god ex.phil-karakter, og det går nærmest sport i å lese minst mulig til eksamen.

Heller ikke universitetet viser tegn til ambisjoner for ex.phil. når de gir studentene minste motstands vei, en slags mellomløsning mellom et filosofiemne og ti gratis studiepoeng. Seminarmodellen er behagelig, javisst, men jeg tror de færreste føler de sitter igjen med mye kunnskap når faget er avsluttet. Det kan virke som universitetet har forsøkt å gjøre det beste ut av det som egentlig er problemet; nemlig at faget er obligatorisk.

Dagens ex.phil-ordning gjør studentene til tapere: De som virkelig er interesserte i filosofi, får ingen uttelling for kunnskapen gjennom pinlig enkle avkrysningsprøver. Og studenter som ikke finner faget relevant, tvinges til å bruke en tredjedel av et semester på ex.phil - tid som kunne vært investert i et fag de fikk mer relevant kunnskap av.

Det er altså ikke nok å kunne velge mellom skoleeksamens- og seminarmodell. Studenter må få muligheten til å velge faget helt bort, hvis de ønsker å prioritere andre fag. Samtidig må universitetet stille tilstrekkelig krav til at faget faktisk forsvarer et tredjedels semester. Et strykefritt fag med minimale krav til studentene, er det nemlig ingen andre enn universitetet som tjener på.



Debattregler


  • Personhets har ingen plass i debattene våre. Ikke trolling eller injurier heller. Slike innlegg bidrar ikke til debatten og vil bli slettet.
  • Innlegg som inneholder reklame, spam eller forsøk på verving vil bli slettet.
  • Rasistiske ytringer er forbudt etter norsk lov og vil bli slettet.

Hvorfor sletter vi ikke alle dårlige innlegg?

Vi ønsker mest mulig åpne og inkluderende debatter med færrest mulig slettede innlegg. Vi sletter innlegg som bryter med loven eller våre etiske retningslinjer.

Gode kommentarer kan bli benyttet i papirutgaven.

MERK: Moderator og journalister skriver aldri innlegg i kommentarene, innlegg med avsender 'webmaster'/'web-ansvarlig' eller liknende er falske og vil bli slettet.


Kommentarer (gammelt system)



Agnete Moland Klevstrand spør:
"Hva er egentlig vitsen med et fag som alle består?"
"Vitsen" med fag ligger aldri i om de blir bestått eller ikke, men om de innholder muligheten for å lære noe som ansees som viktig kunnskap. Det ligger i sakens natur at de som skal være i stand til å gi en slik vurdering om hva som er viktig eller ikke, ikke kan være de som er i ferd med å ta dette faget, men må være noen som har noe mer erfaring.

"det går nærmest sport i å lese minst mulig til eksamen."
Ser du for deg at man kan unngå dette på noe vis, så ta gjerne kontakt. Det angår uansett ikke kvaliteten på faget, men kvaliteten på, eller modenheten til den enkelte student. Hvert enkelt fag på universitetet har dette samme forhold til finansiering som Exphil har, og din mistanke vil da måtte gjøre seg gjeldende også for alle fag etter Exphil (som du kaller "fag de fikk mer relevant kunnskap av"). Dette er et viktig spørsmål: er det riktig å administrere og finansiere universitetsstudier på denne måten? Men det sier ikke noe avgjørende om innholdet i studiene, i det minste ikke på dette nivået av presisjon.

"De som virkelig er interesserte i filosofi, får ingen uttelling for kunnskapen gjennom pinlig enkle avkrysningsprøver": Breddetesten på Exphil er ikke ment å være for enkel; igjen ta kontakt med seminarleder/faglig koordinator om dette er tilfelle. Sjansen for å kun tippe seg frem til 7 av 10 rette er også minimal - de som vil gjøre det må gjerne ta den sjansen, men har da "brent" ett semester hos Lånekassen, samt demonstrert umodenhet på høyt nivå. Den virkelige prøven på dybdeforståelse ligger dessuten i seminaroppgaven som studentene har flere uker på seg til å skrive. Det er denne som gir karakter, mens breddetesten gir bestått/ikke bestått. Jeg har - etter fem års undervisning på exphil - til gode å møte studenter som er fornøyde med dårlige resultater på sine egne fordypningsoppgaver.
"Et strykefritt fag med minimale krav til studentene, er det nemlig ingen andre enn universitetet som tjener på.":

Jeg tror det er tydelig at kravene ikke er minimale, samt at enhver students modenhet for studier uansett nivå har noe å tjene på en runde med Exphil. Forøvrig vil jeg gjerne i tillegg gå inn for videre fakultetsbasert etikkundervisning ut over i studiene, slik Rossvær ser ut til å foreslå i dagens Studvest.



Vil bare legge til at "de som virkelig er interesserte i filosofi" også da har muligheten til å ta et årsstudium eller mer i nettopp filosofi. Det har jeg fått økende interesse for å gjøre når jeg er ferdig med engelskgraden jeg holder på med nå. Eneste jeg har å si er at jeg skulle ønske jeg var mer moden for faget når jeg hadde det, men har i ettertid fått øynene opp for hvor interessant det egentlig er. Ikke filosofi-historien nødvendigvis, men diskusjonene rundt temaer som kan komme opp.


Jonas: Les heller filosofi på fritiden, og studer noe mer matnyttig. Ingen arbeidsgiver kommer noen gang til å spørre etter filosofikunnskaper. Gjør ikke noe, sier du? Vel, vi kan jo snakkes når du står der med 350000 i studielån og ingen jobb. (Kanskje du har klart å skaffe deg et vikariat med noe kontorarbeid du er overkvalifisert for).


Slapp av Jonas, Teddy prater bare sprøyt. Det er faktisk større etterspørsel etter HF-ere enn SV-ere akkurat nu.


Teddy: Takk så mye for tipset du, jeg vet filosofi ikke regnes som "matnyttig", men det er likevel sånn at alt som en har på vitnemålet, det være seg årsstudium eller fullførte bachelor/mastergrader viser allikevel at en faktisk har evnen til å lære og ta opp ny kunnskap. Spesielt da hvis en faktisk får gode karakterer på emner som kan regnes som krevende. Forøvrig er jeg nå på tredje året på 5-årig integrert lektorutdanning, hvilket betyr at jeg vil på slutten av det søke jobb i det offentlige, som kanskje ikke har samme lønnsnivå som privat sektor, men er sikrere arbeid når en først har tiltrådd en stilling. Har ikke hørt om mange skoler som kutter personale i krisetider på grunn av fare for konkurs o.l. Og når jeg nå går på lektorutdanningen, og det snakkes på stortinget om ettergiving av et års studielån for å få flere på lektorutdanning, så har jeg et års lån "til gode" på hva jeg planla når jeg gikk inn kan en på en måte si. Ja, dum tenkemåte kan du si, men hva jeg vil ta på meg av lån å betale ned er da også min sak.

Hovedgrunnen til at jeg kunne tenke meg å studere et år med filosofi er at jeg liker å utfordre tenkemåtene mine, og føler meg uansett for ung til å gå direkte ut i videregående når jeg er ferdig.

I lys av at jeg er på lektorutdanning kan et år med filosofi da også kanskje kvalifisere meg for lønnsnivå for lektor med opprykk, da jeg vil kunne undervise i mer enn de to fagene jeg velger meg under min nåværende utdanning.

Vel, dette ble litt lengre enn planlagt... :P



  SØK I STUDVEST:

SISTE KOMMENTARAR